خانه / اخبار و رویدادها / فرهنگ کُردی و فارسی در هم تنیده و درهم آمیخته است

فرهنگ کُردی و فارسی در هم تنیده و درهم آمیخته است

فرهنگ کُردی و فارسی در هم تنیده و درهم آمیخته است

مهرداد مرادی گفت: وابستگی و هم بستگی زیادی بین زبان فارسی و کُردی وجود دارد و بین این دو زبان، خطی نیست و نمی توانیم آنها را از هم جدا کنیم. فرهنگ کُردی و فارسی درهم تنیده و درهم آمیخته و برای مردم قابل حس است.
به گزارش پایگاه خبری خانه کتاب کردی به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، ترجمه کُردی کتاب «گلستان سعدی» یک شنبه (بیست و نهم آبان ماه ۱۴۰۱) با حضور مهرداد مرادی، مترجم کتاب در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه رونمایی شد.
مهرداد مرادی در این نشست به معرفی آثار ترجمه و منتشر شده اش پرداخت و گفت: مانعی برای ترجمه کتاب «گلستان سعدی» به زبان کردی سر راه من نبود. برای ترجمه کتاب به زبان دیگری باید مفهوم و معنای اثر به زبان اصلی حفظ شود تا مخاطب در خواندن متن مشکلی نداشته باشد.
وی ادامه داد: تاکنون کتاب‌های «چرخ‌دنده تراشی: مفاهیم و ابزارها»، «تابستان خطرناک» اثر ارنست همینگوی، « مروارید» اثر کاترین منسفیلد، «یادداشت هایی از یک دیوانه: گزیده‌ای از داستان های کوتاه از چارلز دیکنز و کاترین منسفیلد»، کتاب غریق (مجموعه داستان کوتاه)، «واژه های مسافر: مجموعه ای از اشعار شاعران انگلیسی زبان»، «برخاسته» و… را ترجمه و منتشر کرده ام.
این مترجم با بیان اینکه طبق پیشنهاد اطرافیانم مبنی بر ترجمه آثار به زبان کُردی، کتاب گلستان سعدی را به زبان کردی ترجمه کردم، گفت: تصمیم گرفتم به زبان مادری خدمتی کرده باشم. با توجه به اینکه مردم ایران گلستان سعدی را می شناسند و با محتوا و نام آن آشنایی دارند این کتاب می تواند برای بسیاری از آنها مفید باشد چرا که پر از اندرز و کاربردی است. فکر می کردم اگر این کتاب به زبان کُردی ترجمه شود استقبال خوبی از آن می شود. ترجمه این کتاب از بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز و تا دهم خرداد ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید.
مرادی ادامه داد: بعد از اتمام ترجمه کتاب، بلافاصله آن را مرور کردم تا اشکالات محتوایی و صوری کتاب را پیدا کنم. دوست داشتم کتاب بعد از چاپ بدون ایراد باشد و مشکل محتوایی نداشته باشد. در نهایت اواخر مهر ماه سال جاری کار ویرایش کتاب به پایان رسید و برای رونمایی در چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب سلیمانیه چاپ شد. از کسانی که با زبان کردی آشنا هستند می خواهم اشکالات و ایرادات کتاب را به من اطلاع دهند تا آنها را برطرف کنیم.
وی همچنین گفت: وابستگی و هم بستگی زیادی بین زبان فارسی و کُردی وجود دارد و این امر من را برای ترجمه این کتاب ترغیب کرد. کسانی که در کرمانشاه زندگی می کنند زبان فارسی و کردی را متوجه می شوند و این نشان می دهد بین این دو زبان، خطی نیست و نمی توانیم آنها را از هم جدا کنیم. فرهنگ کردی و فارسی در هم تنیده و درهم آمیخته و برای مردم قابل حس است.
مرادی با تاکید بر اینکه زبان گلستان سعدی مشکل است، گفت: این کتاب پر از واژگان کهن، کلمات و جملات عربی، ایهام و پر از صنایع ادبی است و برای غیرمتخصصان و کسانی که در ادبیات متبحر نباشند خواندن آن مشکل است و ممکن است از خواندن ادامه متن صرف نظر کنند. اما من متن کتاب را به زبان ساده کردی ترجمه و برای اینکه به مفاهیم کتاب برسم از سه منبع گلستان سعدی تصحیح بهاءالدین خرمشاهی، گلستان سعدی شرح محمد خزائلی و گلستان سعدی به کوشش خلیل خطیب رهبر استفاده کردم تا به معنا و مفهوم اصلی کتاب برسم. وقتی به مفهوم رسیدم آن را به زبان ساده کردی ترجمه کردم.
وی در پایان با اشاره به مسائل فنی ترجمه کتاب گفت: برای ترجمه کتاب ها از زبان مبدا به زبان مقصد باید به نقطه ای که زبان سلیس باشد و معنی اصلی خود را در زبان اصلی از دست ندهد، برسیم. ضمن اینکه باید مفهوم را به درستی منتقل کنیم تا مخاطب با آن مفهوم آشنا شود و با آن ارتباط برقرار کند. ترجمه آثاری مانند شاهنامه به زبان کردی کار مشکلی است چرا که پر از نماد، مبالغه، صنایع ادبی و ایهام است. همچنین کتاب غزلیات حافظ پر از ایهام و صنایع ادبی است و ترجمه آن به زبان کردی کار سختی است.
چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه با حضور ناشرانی از ایران، لبنان، سوریه، عراق، مصر، عربستان سعودی، مراکش، انگلستان، سوئد، فنلاند، دانمارک و ناشران اقلیم کردستان آغاز به کار کرد و تا پنجم آذر ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از صنعت نشر کشورمان با غرفه‌ای به مساحت ۶۰ مترمربع به معرفی و عرضه بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در موضوع‌های ادبیات کلاسیک و معاصر، ادبیات بزرگسال و کودک و نوجوان، هنر، دانشگاهی، ایرانشناسی، ادبیات پایداری، دفاع‌مقدس و دین می‌پردازد.

درباره‌ی خانه کتاب کُردی

همچنین ببینید

مبلغ یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب اعلام شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *