خانه / اخبار و رویدادها / نکوداشت میرجلال الدین کزازی؛ چهره ماندگار زبان و ادب فارسی

نکوداشت میرجلال الدین کزازی؛ چهره ماندگار زبان و ادب فارسی

نکوداشت میرجلال الدین کزازی؛ چهره ماندگار زبان و ادب فارسی

آیین نکوداشت میرجلال الدین کزازی چهره ماندگار زبان و ادب فارسی با حضور جمعی از استادان برجسته دانشگاه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیین نکوداشت میرجلال الدین کزازی چهره ماندگار زبان و ادب فارسی سه‌شنبه- ۱۹ دی ماه- ساعت ۱۵ تا ۱۷ به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته دانشگاه، در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) این انجمن برگزار می‌شود.

در این برنامه، جمعی از استادان و صاحبنظران حوزه زبان و ادب فارسی درباره جایگاه و نقش تأثیرگذار استاد کزازی در سپهر فرهنگی و ادبی ایران سخنرانی خواهند کرد.

میرجلال‌الدین کزازی دی ماه سال ۱۳۲۷ در شهر کرمانشاه در خانواده‌ای فرهنگی و فرهیخته به دنیا آمد. خوگیری به مطالعه و دلبستگی پُرشور به ایران و فرهنگ گرانسنگ و جهانی آن را از پدر که مردی آزادمنش و فراخ اندیش و مردم دوست بود به یادگار ستاند.

وی دوره دبستان را در مدرسه آلیانس کرمانشاه گذرانید و از سالیان دانش آموزی با زبان و ادب فرانسوی آشنایی گرفت. سپس دوره دبیرستان را در مدرسه رازی به فرجام آورد و آنگاه برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادب پارسی به تهران رفت و در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره‌های گوناگون آموزشی را سپری کرد و به سال ۱۳۷۰ به اخذ درجه دکتری در این رشته نائل آمد.

کزازی افزون بر زبان فرانسوی که از سالیان خُردی با آن آشنایی یافته است، با زبان‌های اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی نیز آشناست و تاکنون ده‌ها کتاب و حدود دویست مقاله نوشته است و چندی را نیز در اسپانیا به تدریس ایرانشناسی و زبان فارسی اشتغال داشته است.

استاد کزازی گهگاه شعر نیز می‌سراید و نام هنریش در شاعری «زروان» است.

درباره‌ی خانه کتاب کُردی

همچنین ببینید

فەرهەنگی زارەکیی موکریان پڕۆژەیەکی دوورودرێژی زمانی و کلتووری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *