خانه / معرفی و نقد / کتاب هویت کردی، گفتمان، و رسانه های نوین اثر دکتر جعفر شیخ الاسلامی

کتاب هویت کردی، گفتمان، و رسانه های نوین اثر دکتر جعفر شیخ الاسلامی

دکتر جعفر شیخ الاسلامی

?شناسنامە کتاب: “هویت کردی، گفتمان، و رسانه های نوین”، اثر: دکتر جعفر شیخ الاسلامی، انتشارات: پالگریو مکمیلان،نیویورک سال ۲۰۱۱

?این پژوهش با اتکا بر رویکرد بینارشته ای تحلیل #گفتمان انتقادی و نظریەهای هویت، ملت و #رسانه، راه هایی را که کردها در کاربست تلویزیون های ماهوارە ای و #اینترنت به منظور برساختن هویتشان بکارگرفته اند، تشریح می کند.

?این کتاب مجموعه روابط درونی میان #هویت های قومی ـ ملی، گفتمان ها و رسانه های جدید را بررسی میکند، و نه تنها نخستین مطالعه در باب برساخت های گفتمانی #هویت کردی در رسانه های جدید است، بلکه نخستین مطالعه برمبنای تحلیل گفتمان انتقادی درباره دو رسانه یادشده نیز می باشد.

?در ادامە بە نظر #چهار تن از پژوهشگران مطالعات کردی دربارە کتاب دکتر #جعفر_شیخ_الاسلامی اشارە خواهد شد.

دکتر امیرحسن پور:نگارش منقح و شایان توجه این اثر گامی مفید در عرصه مطالعات کُردی و به تبع مطالعات خاورمیانه محسوب می شود.

? دکتر امیرحسن پور:

✅این مطالعه #نوآورانه، اثریست قابل تامل درباره شکل گیری هویت ملی بر بستری از تضادها و تعارضات پایدار میان کُردها، دولت های حاکم بر آنها و قدرت های بزرگ و منطقه ای. که با انسجام، خلاقیت و پیوستگی مرز حوزه های روبه رشد مطالعات ناسیونالیسم، فناوری های ارتباطی و #اینترنت را با تمرکز بر یکی از پیچیده ترین نمونه های (فرا) ملی پیش می برد و نشان می دهد که #رسانه های جدید نقشی دوگانه در وحدت و تجزیه ملت دارند.
?نگارش منقح و شایان توجه این اثر گامی مفید در عرصه مطالعات کُردی و به تبع مطالعات خاورمیانه محسوب می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

? #هزر_مک_اینتاش، دانشگاه اتاوا، کانادا/ مجله رسانه جهانی (Global Media Journal):

✅«هویت کردی، گفتمان، و رسانه های نوین»، بر حوزه پژوهشی #منحصربفرد و ناشناخته ای از مطالعات کُردی پرتو می افکند که توانسته از الگوها و مفاهیم نظری از قبیل مطالعات فرهنگی، مطالعات #جنگ و مطالعات خاورمیانه بهره گیرد.

? با وجود آنکه تامل درباره مفهوم ملی گرایی از سوی برخی محققان در عصر #جهانی شدن مورد هجمه واقع می شود، #شیخ_الاسلامی به بررسی این امر می پردازد که نوآوری های فناورانه چگونه توانستە اند در درون فضای از هم گسیخته و مجزای جهانی شده، وضعیت متحد و بهم پیوسته یی را رقم بزنند.
?در حالی که اکثر مولفه های #هویت کُردی پیش از معرفی پلتفرم های رسانه های مانند تلوزیون های ماهواره ای و اینترنت، تاسیس شده اند، #نویسنده به تشریح این امر می پردازد که چگونه رسانه ها در توسعه و حراست بیشتر از این مردم ایفای نقش نموده اند. این مطالعه خاص، از آن جهت که پرسش های نظری را کە غالباً در درون ادبیات ملی گرایی مفروض واقع شده اند، بررسی می کند، منحصربفرد است.

هویت کردی، گفتمان، و رسانه های نوین

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

? #مایکل_گونتر، دانشگاه فنی تنسی، ایالات متحده آمریکا/ مجله خاورمیانه(Middle East Journal):

?رسانه های ارتباطی جدید تاثیر فزاینده ای بر دینامیسم های جهانی #سیاست و اقتصاد، از روند دموکراتیزاسیون تا تروریسم و از تحولات اقتصادی تا حل تعارضات داشته اند.

?جعفر شیخ الاسلامی به بررسی شیوه هایی پرداخته که #کردها از مجرای استفاده از تلویزیونهای ماهواره ای و اینترنت به ساختن هویت های متکثر و همچنین یک هویت پان کردی مبادرت ورزیده اند.
?کتاب جعفر شیخ الاسلامی برای تمام کسانی که علاقمندند از اهمیت رسانه های جدید برای #هویت ملی کردی و چگونگی تاثیر مشهود آن اطلاع یابند، سودمند خواهد بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

? #دنیز_اکیکی، دانشگاه آریزونا، ایالات متحده آمریکا/ مجله مطالعات گفتمان انتقادی (Critical Discourse Studies Journal):

? این کتاب سهم مهمی در درک ما از روابط پیچیده میان گفتمان، #قدرت و تکنولوژی های #رسانه ای دارد.

?به طور مشخص تر، سهم این مطالعه دوسویه است: در حالی که با نشان دادن کاربست پذیری تحلیل گفتمان انتقادی برای #گفتمان هویتی یک ملت بدون دولت در حوزه تحلیل گفتمان یاری می رساند، همچنین دیدگاه ارزشمندی در زمینه مطالعات کردی فراهم نموده است، چنان که به طرز قابل توجهی به بازنمایی نقاط اشتراک و روابط بین فن آوری های ارتباطی مدرن، #زبان و هویت، و شیوه هایی که زبان و گفتمان در ساخت هویت ملی کُردی عمل می کنند، پرداخته است.

▪معرفی از: گروە تحریریە #خانە_کتاب_کردی

♦️ لازم بە ذکر است کە نسخە کامل بررسی و معرفی دکتر #دنیز_اکیکی از این کتاب، با ترجمە اختصاصی خانه کتاب کردی،  در قالب فایل PDF در اختیار اعضا و مخاطبان فرهیخته کانال قرار خواهد گرفت.

?این متن اختصاصی کانال “خانه کتاب کُردی” است. و هر نوع بازنشر آن با ذکر منبع «کانال خانه کتاب کردی/ @kurdishbookhouse مجاز است.

دانلود معرفی و بررسی کتاب, دنیز اکیکی

درباره‌ی خانه کتاب کُردی

همچنین ببینید

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریت مشارکتی در بین رویدادهای کشور است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *