خانه / اخبار و رویدادها / کتاب «رساله‌ی راوی: درس‌گفتارهای روایت در داستان» منتشر شد

کتاب «رساله‌ی راوی: درس‌گفتارهای روایت در داستان» منتشر شد

کتاب «رساله‌ی راوی: درس‌گفتارهای روایت در داستان» منتشر شد

به گزارش خانه کتاب کُردی، کتاب «رساله‌ی راوی: درس‌گفتارهای روایت در داستان» با همکاری منتقدان ادبی و با گردآوری کیهان خانجانی (نویسنده و مدرس داستان) توسط انتشارات آگاه روانه بازار شد.

این مجموعه که شامل ۸ مقاله در دو بخش با عناوین «ابزارهای روایت» و « تحلیل نمونه‌های روایت» است، سومین جلد از مجموعه ‌کتاب‌های «درس‌گفتارهای داستان» محسوب می‌شود که انتشارات آگاه در سال‌های گذشته منتشر کرده است. بخش نخست مباحثی همچون زبان، چندصدایی، چیستی روایت و روایت‌های چندگانه را به قلم امیر احمدی‌ آریان، ابوتراب خسروی، محمد کشاورز و بهناز علی‌پور گسکری را دربرمی‌گیرد. بخش دوم نیز کارکرد نظریه روایت در متن ادبیات داستانی را مورد واکاوی قرار می‌دهد، و رمان‌های «شرق بنفشه»، «بوف کور»، «پرندگان در باد» و «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» را از منظرهای مختلف نظریه روایت به قلم منتقدانی از جمله بهزاد برکت، عنایت سمیعی، کاوان محمدپور و انوشه منادی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

در پیش‌گفتار این اثر به قلم کیهان خانجانی آمده: «در سالیان اخیر کتاب‌های بسیاری درباره‌ی روایت‌شناسی منتشر شده‌اند، اما غالباً ترجمه بوده‌اند. در این مجموعه کوشیده‌ایم مقالاتی برگزینیم یا سفارش دهیم که هم از چهار منظر مختلف به این مبحث بپردازند و هم با پیاده‎کردن این مبحث بر چهار مثال مختلف، آن را برای داستان‌نویسان فارسی، با مصادیق ایرانی، گشوده و تبیین کنند تا کاربردی و کارکردی باشد برای نویسندگی.»

یکی از مقالات این مجموعه به قلم کاوان محمدپور، با عنوان «روایت تاریخ در داستان» به بررسی رمان کُردی «پرندگان در باد» (باڵندەکانی دەم با) نوشته عطا نهایی می‌پردازد. نویسنده در این اثر، رمان عطا نهایی را «یکی از بهترین مصادیق رویکرد روایت‌گری تاریخ در ادبیات کُردستان» می‌داند و در این باره می‌نویسد: «پرندگان در باد، که تاریخی سیاسی را با شگردهای «فراداستان» روایت می‌کند، اگرچه بیشتر مشخص‌های تکنیکی پست‌مدرنیسم اعم از عدم قطعیت، اتصال کوتاه، بازی زبانی، و خود ارجاعی را به بهترین شکل در خود دارد، اما از جهتی تفاوت اساسی با چنین داستان‌های دارد. ریشه‌ی این تفاوت را باید در علت بکارگیری این تمهیدات جستجو کرد. برای نویسنده‌ی پست‌مدرن غربی، ریشه‌ی استفاده از تمهیدات فراداستانی را می‌توان به مجادلات فلسفی و معرفت‌شناسانه‌ در ادبیات برگرداند، اما برای نویسنده‌ی چون نهایی، کاربرد چنین تمهیداتی، ریشه در انسداد و تحولات سیاسی دارد.»

کتاب «رساله‌ی راوی: درس‌گفتارهای روایت در داستان» در ۱۳۲ صفحه با قطع رقعی هم‌اکنون در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است.

 هر نوع بازنشر این متن با ذکر منبع «خانه کتاب کُردی» مجاز است. 

درباره‌ی خانه کتاب کُردی

همچنین ببینید

دومین جشنواره کتاب کودک و نوجوان به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *